سنقرنامه

سنقرنامه نوشته یمن الدوله به خط مرحوم میرزا علی حسین نظام الذاکرین 

***************************************************


سنقرحدود هشتاد نود سال پیش قصبه ای بوده با وسعت تقریبی 3383 ذرع (هر ذرع 104 سانتیمتر) چون در آن هنگام آمار و احصائیه نبود، میزان جمعیتش به طور دقیق معلوم نیست. بزرگان با شک و تردید تخمین می زنند که در حوالی سال 1300 ه.ش حدود چهارده هزار نفر جمعیت متراکم در چند محلّه ی قصبه وجود داشت.

هادره                         3685 نفر.

چهاربلاغی                  1155نفر.

پیره                           2692نفر.

سرچقا                       2025نفر.

پیره سوند                   1589نفر.

زیوه                           1350نفر.

پشت امام زاده            1819نفر.

 جمعاً                        14315نفر.

جمعیت کلیایی            17780نفر.

جمعیت کل سنقر و کلیایی32095نفر.3


علما و پیشوایان سنقر14نفر بودند. آقای شیخ محمد علی حائری، آقا شیخ حبیب الله سنقری، آقای سید مهدی آقا امام جمعه، آقای سید حمید شریف العلما، سید محمد علی شرفپور، آقا میرزا باقر افتخارالشریعه، عماد الشریعه، صدر العلما، آقا میرزا حسین، میرزا عبدالله امین الشریفه، میرزا ابوالقاسم حاج سید کریم و آقا میرزا محمود شیخ هادی از آقایان علما و زهاد محترم محله­ی پیره، آقای شیخ محمد علی وطنی که تدریس و عبادت پیشه­ی بوده است.

اسامی ذاکرین و روضه خوان ها 1 میرزا محمد آقا صدر الوا عظین 2 آقا میرزا عبد الحسین حشمت الذاکرین و آقا میرزا محمد رضا انتظام الذاکرین و آقا سید میر آقا نقیب و آقا زاده ی محترم آن جناب آقا سید آقا میر و جناب میرزا حاجی آقا معین الذاکرین امینی.

حمام فارسینج

حمام تاریخی فارسینج(قهوه خانه)

 

این بنا در مجاورت روستای فارسینج ، از توابع شهرستان سنقر کرمانشاه، واقع گردیده و ظاهراً از آثار دوره قاجاریه است. این حمام تا سال 1336 ه. ش قابل استفاده بوده اما به دنبال زلزله ای که در این سال در منطقه رخ داد ، مقداری خرابی به آن رسید و متروک شد. بنای آجری حمام دارای سربینه ای هشت ضلعی است که در شش ضلع آن صفه ها و در دو ضلع دیگر ورودی سربینه و ورودی گرمخانه تعبیه شده است. بلندی صفه ها تا ابتدای طاق 41/1 متر است و با طاق جناغی پوشش یافته اند. صفه ها از سطح سربینه 55 سانتیمتر ارتفاع دارند و در زیر آنها کفش کن هایی تعبیه شده است. فضای هشت ضلعی سربینه با گنبد مدور پخی که در وسط آن نورگیری به قطر 60 سانتیمتر وجود دارد ، پوشش یافته است. در میانه سربینه ، حوض هشت ضلعی قرار گرفته است. ورودی شرقی سربینه با ده پله آجری به بیرون حمام و ورودی ضلع دیگر به گرمخانه راه می یابد. محوطه داخل گرمخانه به وسیله چهار فیلپای چهارضلعی ، هر کدام به ابعاد 101×101 و بلندی 124 سانتیمتر به سه قسمت تقسیم می شود. روی این فیلپاها چهار طاق جناغی قطور زده شده و گنبد مرکزی بر فضای میانی قرار گرفته است. دو حوض مستطیل شکل در دو محوطه طرفین و در ضلع شمالی گرمخانه سه خزینه آب گرم و سرد و لرم ساخته شده است. خزینه ها به وسیله راه آبی ، به شکل جوی باریکی ، پر آب می شوند. درگاههای ورود به خزینه ها هر سه دارای طاق هلالی است. درازای گرمخانه حمام فارسینج 81/9 و پهنای آن 26/7 متر است. بنا دارای سنگ نوشته ای بوده که از میان رفته است. مصالح مورد استفاده در بنا ، آجرهایی به ابعاد 5×5/24×5/24 سانتیمتر ، قلوه سنگ ، سنگ لاشه و ملات گچ و آهک است.